Nyheter

22 januari 2018

Motivation och motion…

Januari är snart förbi och nu gäller det att hålla i sina mål. Månadsskiftet Januari/februari är för många en tröskel att ta sig över då vissa känner att de saknar motivation att fortsätta träna och man har kanske gått ut för hårt och dragit på sig en liten skada. I början av januari skrev vi om vikten att sätta mål och ha något att sträva emot. Nu vill vi fokusera på hur du behåller motivationen till att fortsätta träna mot ditt mål.

¤ Att skriva ner sina mål och titta tillbaka på dem när motivationen sviker brukar ge en extra kick. Vi människor vill inte misslyckas och när vi skrivit ner ett mål eller löfte blir det mer verkligt och svårare att undvika. Gå tillbaka och titta på dina mål och delmål och påminn dig själv om varför du satte detta mål.

¤ Att ha ett syfte bakom ditt mål är viktigt. Att kunna svara på frågan, varför du har satt detta mål är en viktig del i just hur du behåller motivationen. Vet du inte varför du ska träna blir det svårt att motivera kroppen och hjärnan att göra det. En modell som man kan använda sig av när man skriver sina mål är att ställa sig själv tre frågor:

  • Vad är mitt mål? ex. Springa Karlstad stadslopp utan att stanna
  • Varför vill jag uppnå mitt mål? ex. Jag vill utmana mig själv samt ge min kropp bättre förutsättningar för ett hälsosamt och aktivt liv.
  • Hur ska jag uppnå mitt mål? ex. Jag vill gå/springa 2-3 gånger i veckan samt jobba upp styrkan i min kropp genom övningar jag kan göra hemma 15-20 minuter varje dag. 

Blicka tillbaka på svaren på dessa frågor när motivationen sviker.

¤ Att ta sig över den där tröskeln när motivationen sviker är just motivation i sig. Känslan av att genomföra något när både kroppen och hjärnan egentligen säger åt dig att ”ta det sen” eller ”jag orkar inte” är svårslagen. Skaka av dig negativa tankar och kör ändå. Du kommer känna dig nöjd efteråt.

¤ Att acceptera att motivationen inte alltid är på topp är också en viktig del. Ibland känns kroppen seg och vill ta en vilodag fast det står träning på schemat. Acceptera och tillåt dig själv att ibland lyssna på kroppen för att sen samla ny energi och återuppta träningen vid nästa planerade pass.

¤ Vi människor är ofta bra på att jämför oss med andra. Istället för att jämföra dig med andra omvandla detta till att inspireras av andra. Inspiration leder till motivation.

 

170617 IF Göta arrangerar Karlstad Stadslopp Den 17 juni 2017 i Karlstad
Foto: Fredrik Karlsson / SolstaFoto

08 januari 2018

2018 är här..

God fortsättning!

Vi välkomnar 2018 med öppna armar och ser mycket fram emot den 39:e upplagan av Karlstad stadslopp den 16 juni. Förberedelserna är i fullgång och det är många pusselbitar som ska falla på plats för att ett arrangemang av denna storlek ska kunna genomföras. Kommunikation är viktig och vi är väldigt stolta över de samarbeten vi har idag som gör det möjligt för oss att genomföra Karlstad stadslopp med hög kvalitet.

Med ett nytt år kommer också nya mål. Vissa kallar det för nyårslöften och andra mål för 2018. Oavsett vill vi gärna hjälpa dig nå dina träningsmål 2018. Studier visar att motion och framförallt löpning bidrar till högre välmående både fysiskt och psykiskt. Varför ska vi då inte ge vår kropp och knopp de bästa förutsättningar för ett längre och hälsosammare liv.

Människor är bra på att tävla och framförallt att jämföra sig med andra. Detta kan du om du vill bortse ifrån när du springer Karlstad stadslopp. Du väljer själv om du vill springa på tid eller utan tidtagning. Du sätter upp dina egna mål och genomför loppet på dina egna villkor. Tävla mot dig själv och din egen kapacitet. Känslan att korsa mållinjen och känna att ”jag gjorde det” är svårslagen.

Steg 1: Sätt upp ett mål att delta i Karlstad stadslopp

Steg 2: Anmäl dig 

Steg 3: Ge dig ut i spåret eller hitta en träningsform som passar dig. Du vet väl att IF Göta tillsammans med Karlstad kommun erbjuder allmänhetens löpning i Våxnäshallen varje tisdag och torsdag mellan 12.00-13.00 (gäller fram till mars).

Gör det inte svårare än vad det är. Bestäm dig, ta steget och börja resan mot ditt mål för 2018.

Lycka till!

      

Foto: Mikael Grip