Nyheter

16 mars 2020

Med anledning av Coronavirus – Uppdaterad

Uppdatering 2020-04-23

KARLSTAD STADSLOPP FLYTTAS

Karlstad Stadslopp är ett givet arrangemang för många värmlänningar. En folkfest för både löpare och publik. Årets lopp skulle ha arrangerats den 13 juni, men kommer nu att flyttas. På grund av Coronapandemin såklart. Målsättningen är att arrangera loppet under hösten, och vi återkommer med ett nytt datum den 25 maj.

För att inspirera till fortsatt utomhusträning låter vi våra ambassadörer dela med sig av träningstips i våra sociala kanaler. Där lyfter vi även fram lite guldkorn längs med banan för Karlstad Stadslopp.

Fortsätt rör på er, njut av det fina vårvädret och kom ihåg att hålla avstånd i spåret!

 

// Vännerna på IF Göta

ps. Du har väl sett att vi just nu springer jorden runt tillsammans – utan att träffas? Surfa in på www.springtillsammans.se och läs mer!

 

Uppdatering 2020-04-03

Just nu arbetar vi intensivt med Karlstad stadslopp. Det vi vet är att vi har ambitionen att genomföra loppet under 2020 men om vi kan göra det enligt plan den 13 juni återstår att se. Vi har skapat en undersökning där vi vill lyssna till era tankar i denna situation. Ni är viktiga för oss och likaså era tankar och feedback. Klicka här för att komma till undersökningen.

Tack på förhand!

 

 

Vi får en hel del frågor med anledning av Coronaviruset, och i dagsläget är det för tidigt att säga om och hur Karlstad Stadslopp påverkas. Vi kommer såklart att anpassa oss till rekommendationer som myndigheter ger. Vi följer utvecklingen och återkommer så fort vi har mer information.

 

/ Arrangörsföreningen IF Göta Karlstad

24 januari 2020

Nytt år och nya löften

Det är inte helt ovanligt att det under januari månad känns trängre i gymlokaler och i löpspåret. Vi är många som hittar ny motivation när ett nytt år tar fart, men hur gör vi för att behålla motivationen när den efter några veckor börjar tryta? Nedan har vi listat våra 5 bästa tips på hur du behåller motivationen.

  1.  Sätt realistiska mål – Det är lätt att sväva iväg i tankarna när man har som mest motivation och tänka att ”Jag ska minsann få till de där 5-6 träningspassen i veckan fram till sommaren”. För många blir dessa mål för höga, vilket leder till att vi inte lyckas leva upp till de förväntningar som vi satt när motivationen var som högst. För låt oss vara ärliga, motivationen kommer och går, vardagspusslet ska läggas och livet kommer i mellan. Ibland vill jag gå på den där middagen eller konserten istället för att göra mitt träningspass som jag bokat in. Och vet ni vad, DET ÄR OKEJ. Vi sätter mål för att hjälpa oss själva att motiveras. Är dessa mål för höga är risken att vi misslyckas och inte lever upp till förväntningarna vi satt på oss själva. Sänk därför ribban och överraska istället dig själv genom att vissa veckor göra mer/prestera mer än vad du tänkt. Det i sig ger en motivationsboost.
  2. Träna tillsammans – Vi har alla varit i den situationen när soffan är extremt skön och det bara inte går att ta sig ur den för att åka och träna. Det är svårare att boka av ett träningspass om du har en kompis som du ska köra med. Vi vill ju inte vara den som ställer in en planerad träningsdejt…
  3. Hitta den träningsform som passar dig – Utbudet på olika typer av motion/träningsformer är idag väldigt stort. Prova dig fram och hitta det som passar just dig, och kom ihåg att det är aldrig fel att våga utmana sig och testa nya typer av träning. Det värsta som kan hända är att du inte tyckte det var roligt och du har då lärt dig att just den träningsformen inte var något för dig.
  4. Motionera utomhus – Frisk luft och träning är en motivationsboost i sig. Har du inte riktigt kommit i gång med löpningen än kan du börja med raska promenader i naturen. Ta också denna chansen att reflektera över dina mål. Är de fortfarande realistiska? Ska jag ändra på något? Ska jag lägga till något?
  5. Jämför dig inte med någon annan än dig själv – Vi är väldigt bra på att jämföra oss med andra människor och då samtidigt hitta fel och brister hos oss själva. Alla människor har olika förutsättningar och det är därför väldigt svårt att jämföra sig själv med andra på ett bra sätt. Vissa har lätt för att träna upp styrka men svårare att träna upp kondition medan det är tvärtom för andra. Fokusera därför på dig själv och vad du vill utveckla. Ta det också i den takt som din kropp klarar av. Även här är vi olika, kroppen svarar olika snabbt. Istället för att jämföra dig med andra kan du istället inspireras av andra. Fråga dig själv vilka delar du kan ta med dig och använda i din träning.

 

Vi hoppas att dessa tips ska hjälpa dig att bibehålla träningsmotivationen.